Innovatief: anders en slimmer de behoeften van ouderen peilen
Of je nu bestuurder, activiteitenbegeleider, kok, manager facilitaire zaken of lid van de cliëntenraad bent, hoe fijn is het als je weet wat mensen willen. Waar ze wel of juist niet tevreden over zijn. Veel organisaties zetten hiervoor enquêtes uit. Probleem: daar word je mee dood gegooid. Wie heeft er nog zin om eindeloze rijen vragen te beantwoorden? En hoe zit het met je privacy? Trouwens: veel bewoners hebben geen computer waardoor het allemaal nog lastiger wordt. Daardoor duurt het vaak maanden voordat de uitslag bekend is. Kortom: het moet makkelijker, leuker en sneller.
Rogier Croes bedacht tante Co
Rogier Croes werkte jarenlang als marketingman. Zijn taak was om klanten via Google en Facebook te verbinden met grote merken. Daarom willen Coca-Cola, Unilever en Vodafone graag weten wat er onder klanten leeft. Langzaamaan voelde hij zich niet meer thuis in deze snelle wereld van flitsende reclames. Hij begon een eigen bedrijf dat via spelletjes consumenten korting liet winnen in bijvoorbeeld een supermarkt i.p.v. platte korting te geven. Maar hij zocht meer zingeving. In 2019 ontmoette hij iemand van Waardigheid en trots die vertelde hoe moeilijk het is om erachter te komen wat bewoners zelf van de zorg en het verblijf in een verpleeghuis vinden.
Bij Rogier gingen onmiddellijk bellen rinkelen en lampjes aan. Hij zag direct mogelijkheden om vragen met beelden te verbinden. Inmiddels had elk verpleeghuis wel ervaring met digitale spelletjes, maar toch stonden veel tovertafels ergens in een hoek van een afdeling. Het moest dus iets worden waarmee de zorg niet zou worden belast.
Hulpmiddel voor bestuur en cliéntenraad: zo weet je wat er in uw zorgorganisatie leeft
Tante Co zorgt dat u weet wat er in uw zorgorganisatie leeft. Als cliëntenraad praat je met bestuurders namens uw achterban: de bewoners van het huis en hun familie/vertegenwoordigers. Uw stem is groter dan u denkt. Maar hoe kom je erachter wat de achterban vindt? Zonder gebruik te maken van die eindeloze enquêtes?
Tante Co is anders. Het is een digitaal hulpmiddel, waarmee je niet zozeer de kwaliteit en de tevredenheid meet. Met Tante Co kan je wél heel snel uitvinden wat mensen gelukkig maakt. Hoe je hun verblijf leuker kunt maken. En daarmee wordt het welzijn van de bewoners direct vergroot.
Hoe werkt tante Co
Tante Co is een computer op wieltjes. Tante Co stelt op een speelse manier vragen: heel simpel en met behulp van plaatjes en smileys. Na het beantwoorden van 5 vragen mag je een spelletje spelen. Memory, boter, kaas en eieren en andere “hersenspelletjes”. Ouderen blijken er dol op te zijn en brengen Tante Co graag een bezoekje. Als iedereen die dat wil aan de beurt is geweest, kan Tante Co zo naar een andere plek. Stekker in het stopcontact en klaar voor de volgende deelnemers. Zo achterhaal je heel makkelijk de mening van heel veel mensen.
Tante Co kan mensen gelukkiger maken
Rogier legt uit: “Mensen in een verzorgingshuis zijn bezig aan het laatste hoofdstuk van hun leven. Juist de kleine dingen maken vaak een groot verschil. Door mensen mee te laten denken, geef je hun het gevoel dat ze er nog bij horen. Je kunt je zelfs afvragen of de uitkomst van Tante Co wel zo belangrijk is. Ergens iets over mogen vinden, onderdeel zijn van de beslissing, is misschien nog wel belangrijker voor de meeste mensen, dan hun zin krijgen. Dat alleen al maakt mensen blij”.
Wie bedenkt de vragen
De vragen worden bedacht door de organisatie. In een workshop leren de mensen van bijvoorbeeld de afdelingen welzijn, facilitair en de keuken hoe je Tante Co het beste in kan zetten. Hoe mooi is het om hier als cliëntenraad bij aan te sluiten. De organisatie bedenkt wat ze willen weten. De vragen kunnen over elk onderwerp gaan dat in uw organisatie speelt: wat voor bloemen ziet u graag in de tuin, wat mist u bij het ontbijt, welk dier wilt u graag een keer knuffelen, maar ook was u vaak verliefd (rond Valentijnsdag) of hoeveel gouden medailles gaat Nederland winnen (rond de Olympische spelen). Tante Co gaat dus niet alleen om het maken van keuzes, maar over het gevoel dat je er nog bij hoort, zelf een mening mag hebben en onderdeel uitmaakt van de maatschappij.
Tante Co zet de vragen in het systeem en geeft elke week de uitslagen door
Het is belangrijk hoe je een vraag formuleert. Zeg je: “wilt u de finale van het Nederlands elftal op een groot scherm zien”, dan leg je al vast hoe je dit moet tonen. Beter vraag je: “zou u samen met andere bewoners naar de finale van het Nederlands elftal willen kijken?”. Dat geeft je nog alle ruimte om zelf een passende oplossing te bedenken. Of je kan er bijvoorbeeld de week daarop nog specifiekere vragen over stellen. De medewerkers van Tante Co denken met u mee en zorgen ook dat de vragen in het systeem komen te staan. Inmiddels hebben zij al meer dan 4.000 unieke vragen gesteld en meer dan 170.000 antwoorden gekregen via Tante Co dus als u zelf geen ideeën heeft, dan zijn er genoeg te halen. U krijgt van Tante Co elke week de antwoorden in een PDF, voorzien van dezelfde plaatjes die bij de vragen stonden. Snel, helder en duidelijk. Je kan direct aan de slag om het welzijn van de ouderen te vergroten.